Glasslottet | Filmanmeldelse

Billedresultat for glasslottet

Glasslottet er en rå, realistisk film, som er baseret på virkelige hændelser og på journalisten Jeanette Walls´ selvbiografiske bestseller.
Den handler om en dysfunktionel familie, som består af en far, der drikker, en mor, der maler usælgelige malerier, og fire børn. Familien lever i fattigdom, og må konstant flygte fra sted til sted, hver gang faren bliver fyret fra et job, og politiet opdager, at de bor ulovligt. Hverken moren eller faren har tid til at tage sig rigtigt af børnene, der må klare lidt af hvert og sommetider leve flere dage uden mad. Dog elsker forældrene deres børn, giver dem masser af kærlighed og fylder dem med håb og drømme.

Gennem filmen følger vi den anden ældste pige i familien, Jeanette Walls. Vi følger både hendes liv i New York med sin rige forlovede og hendes barndom og forholdet til sin far, som både består af op- og nedture. Gennem hele sin barndom har Jeanettes far lovet hende guld og grønne skove, og hun har en drøm om at bygge et glasslot med sin far. Det er dét håb om fremtiden, der holder gnisten i hende i live. Jeanette sørger for at holde sammen på sine søskende, mens de uansvarlige forældre lever i deres egen boble.

***

Da jeg først så traileren til Glasslottet, troede jeg, at det var en hyggelig film om en lidt anderledes familie, der godt kunne lide at leve alternativt i naturen. Dér tog jeg så lidt fejl. Filmen viste sig at have en helt anden handling, som var langt mere dramatisk og barsk, end jeg havde forventet. Næsten alle scener gjorde stort indtryk. Ikke på en dårlig måde -tværtimod! Stemningen i filmen er meget intens, og jeg blev positivt overrasket.

Filmen er sat fantastisk godt sammen. Den bliver aldrig kedelig, da der hele tiden sker noget i  familien. Skuespillet er utrolig godt, og scenerne med Jeanette som barn, rammer en lige i hjertet. Den voksne Jeanette spilles af Brie Larson, moren spilles af Naomi Watts og faren spilles af Woody Harrelson. Det, at det er baseret på en sand historie, gør også bare filmen mere levende og virkelig, og det sætter en masse tanker igang. Det er en film, der helt klart er værd at se!

Jeg giver Glasslottet 4,5 ud af 5 filmruller.

Johanna