Rocketman | Filmanmeldelse

For nylig så jeg den biografaktuelle film Rocketman, som er en biografisk musical, der handler om sangeren Elton John, eller som han i virkeligheden hedder Reginlad Dwight. Filmen ligger ud med, at Elton deltager i et møde for folk med misbrugsproblemer, hvor han fortæller om sine afhængighed af alkohol og stoffer, og om sit liv. Gennem flashbacks vises hans historie, oppe- såvel som nedture. Man oplever både hans hårde barndom, hvordan han som lille allerede udviklede en stor kærlighed for musik, og hvordan musiske talent tidligt kom til udtryk. Man ser ham, da han sammen med sangskriveren Bernie Taupin udgiver sit første album under aliasset, der skulle blive hans verdenskendte navn: Elton John. Herfra suser Elton karriere afsted, og han bliver et verdenskendt ikon. Men berømmelsen har sine konsekvenser, og livet som rockstjerne er hårdt, og Elton ender både ud i et stof- og alkoholmisbrug. Kompageneret af Eltons egne hits, som f.eks. Your Song og Tiny Dancer fortælles hans historie, både det ekstravagante, det hårde, og den evige søgen efter følelsen af at være elsket og anerkendt.

***

Min første reaktion, da den sidste scene havde rullet over skærmen, og lyset i biografen blev tændt var “wow”. Jeg er selv vild med Elton Johns musik og havde selvfølgelig håbet på, at filmen gjorde ham ret. Men derudover havde jeg ikke haft bestemte forestillinger om, hvordan filmen ville være. Ikke desto mindre overraskede filmen mig alligevel. Udover at være et biografisk drama, er filmen også en musical. Netop musikkens del af filmen overraskede mig på en god måde. Jeg havde selvfølgelig forventet at der ville være masser af musik med, da filmen jo netop handler om en musiker, men jeg havde mest tænkt at det ville komme i form af scener fra koncerter og indspilninger. Den gjorde den også, men ikke kun, for på ren musicalvis, blev handlingen ofte nærmest sat på pause, og historien i stedet blev fortalt gennem sang. Dette fungerede super godt, og var med til at gøre filmen mere unik.

Igennem filmen vises, hvor hårdt Elton Johns stjerneliv var bag den hårde facade. Selvom jeg godt kendte lidt til Eltons historie før jeg så filmen, lærte jeg mange ting, som jeg i vidste i forvejen.

Jeg har læst flere anmeldere skrive, at der mangler noget “Elton John” i filmen. Jeg kan godt se, hvad de mener, og er delvis enig. Historien, der bliver fortalt om Eltons hårde liv som superstjerne med masser af alkohol og stoffer og en dårlig barndom, minder om mange andre rockstjerners historie. Jeg synes dog stadig, at der skinner en del af hans kulørte personlighed igennem.

Alt i alt vil jeg sige, at jeg helt klart kan anbefale Rocket Man. Det er en fabelagtig film, som både har charme, alvor og masser af skøn musik.

Rocket Man får 4 ud af 5 filmruller